| 0 comments ]



Pengarah : Ahmad Idham
Syarikat Penerbit : Excellent Pictures Sdn. Bhd.


Kategori : Filem Cereka
Bahasa : Bahasa Melayu
Genre : Aksi
Klasifikasi : U - Untuk tontonan umum
Tarikh Tayangan : 23 Ogos 2007
Durasi : Tiada Maklumat
Audio : Tiada Maklumat
Format : 35mm
INFO FILEM


Pengarah
Ahmad Idham


Pelakon
Awal Ashaari
:
Ayie (Pelakon Utama)
Eizlan Yusof
:
Johari (Pelakon Utama)
Zul Huzaimy
:
Ray (Pelakon Utama)
Cat Farish
:
Loyai (Pelakon Pembantu)
Opie Zami
:
Amran (Pelakon Pembantu)
Dynas Mokhtar
:
Maria (Pelakon Pembantu)
M.Rajoli
:
(Pelakon Pembantu)
Eizlan Yusof
:
(Pelakon Pembantu)
Krew
Mohamad Azla Kamaruddin
:
(Pengarah Fotografi)


Anugerah (Pencalonan)
Festival Filem Malaysia Ke 21 (2008)
:
Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik

Sinopsis
Ayie ialah seorang anak muda yang masih menuntut di salah sebuah institusi pengajian tinggi. Ayie amat gemar dengan sukan bermotor iaitu lumba kereta, Ayie sering melibatkan diri dengan perlumbaan kereta haram dan melepak bersama 2 orang rakan baiknya iaitu Loyai (rakan kolej) dan Amran (mekanik kereta). Ayie sering ditegur oleh abangnya, Johari yang telah menjaganya semenjak ibubapanya meninggal dunia. Johari mengusahakan sebuah bengkel kereta di mana tempat Amran bekerja. Suatu ketika dahulu, Johari seorang pelumba Rally profesional tetapi telah berhenti kerana tidak mahu adiknya mengikut jejaknya.

Ayie juga begitu terkenal di kalangan pelajar-pelajar kolej, Ayie telah terserempak dengan seorang freshie ( Eva Liana) yang begitu cantik dan telah menarik perhatiannya. Kosentrasi Ayie lebih kepada Eva, Ayie sudah mula kurang untuk berlumba dan melepak dengan rakan-rakan. Suatu hari Loyal didatangi Ray, seorang pusher dan terkenal dengan aktiviti haramnya. Ray ingin mencabar Ayie dalam satu perlumbaan Drag tetapi Ayie telah menolak kerana Ayie sudah ada temu janji dengan Eva Liana. Tanpa pengetahuan Loyal, Amran telah bertemu dengan Ray untuk menerima pelawaan Ray dengan mempertaruhkan wang sebanyak RM5,000.00.

Pada hari yang dijadualkan, maka berlangsunglah perlumbaan antara Amran dan Ray. Berita kekalahan Amran telah diketahui Loyai. Loyai dan Ayie sama-sama mencari Amran kerana mereka tahu bahawa Amran berada di dalam bahaya. Dalam pada mereka berbincang, Ray tiba untuk memukul Amran dan Amran yang panik telah melarikan diri dengan keretanya. Berlakulah adegan kejar mengejar di antara mereka, keadaan bertambah tegang apabila polis peronda melihat mereka membawa kereta begitu laju dan telah mengejar mereka. Ketika cuba melarikan diri daripada di kejar polis Amran telah terbabit dalam kemalangan, Ayie yang melihat kejadian tersebut cuba menyelamatkan Amran tetapi Amran tidak dapat diselamatkan dan Ayie telah ditahan atas tuduhan memandu secara berbahaya di jalan raya.

Johari kecewa dengan kejadian yang menimpa Amran dan Ayie. Di balai, Johari telah didatangi Maria, polis undercover yang telah lama mengikuti aktiviti Ray. Mereka berbincang dan satu cara sahaja yang boleh menyelamatkan Ayie. Polis meminta Johari mengaturkan perlumbaan dengan Ray untuk menangkap Ray dan Johari telah meminta pertolongan Loyai untuk mengaturkannya. Johari yang sudah lama berhenti berlumba telah berlatih semula dengan bantuan Loyai. Adakah rancangan mereka untuk menangkap Ray berjaya?

DOWNLOAD :
Format :RMVB
| 1 | 2 | 3 | 4 | Password : wayangmalaysia

0 comments

Post a Comment